Tuesday, April 4, 2017

Penawar Untuk Sakit Sendi Dan Lutut.



Sakit lutut dan Sendi Osteoarthritis (OA) merupakan sejenis penyakit sendi yang mempunyai ciri keradangan. Sendi yang selalunya berlaku keradangan adalah lutut. Hal ini kerana, lutut adalah sendi yang menampung berat badan kita dan sentiasa digunakan sepanjang hidup kita.

Sendi pula ialah bahagian badan dimana dua tulang berlainan bertemu. Ia berlaku apabila tulang rawan yang membentuk permukaan sendi menjadi haus. Ini akan menyebabkan sendi menjadi bengkak, sakit dan kebas dan menjadi punca kepada kemerosotan sendi tulang.


Set sendi Shaklee

Sendi lutut manusia terdiri dari pertemuan empat tulang :

1. Tulang peha (os femur)
2. Tulang lutut (os patella) atau                tempurung lutut.
3. Tulang kering (os tibia)
4. Tulang betis (os fibula)

Antara simpton-simpton pelincir lutut kering dan berkurangan ialah tidak dapat berdiri lama, tidak mampu membengkokkan lutut dalam masa yang panjang dan memerlukan bantuan orang lain untuk melakukan aktiviti harian.

Penyakit seperti Reumatoid Artritis (penyakit radang kronik yang menjejas sendi-sendi di tangan dan kaki) dan gout (sakit perit, bengkak dan merah di sendi-sendi) biasanya dialami oleh kaum lelaki.

Wanita berumur 55 tahun dan ke atas lebih berpotensi mengalami (OA) berbanding lelaki disebabkan hormon, peningkatan kadar kolesterol, faktor pemakanan dan selepas putus haid.

Punca-punca sakit sendi dan lutut.

1. Faktor Umur

Umur semakin meningkat merupakan factor utama sakit lutut terjadi. Ini kerana pelincir di lutut semakin kering dan berkurangan. Oleh itu, semakin umur meningkat, semakin sukar untuk kita mencegah kekurangan tulang rawan.

2. Berat badan yang berlebihan atau       Obesiti

Berat badan berlebihan memberi tekanan kepada sendi-sendi yang menampung tubuh seperti lutut dan punggung. Obesiti akan meningkatkan risiko berlakunya Osteoartritis, tulang rawan akan rosak dengan lebih cepat.

3. Baka atau Keturunan

Abnormalities yang diwarisi dalam bentuk tulang yang mengelilingi sendi lutut. Jika ada anggota keluarga anda pernah mengalaminya, maka risiko anda menghidapi sakit lutut juga adalah tinggi. Faktor keturunan juga terjadinya masalah ini. Genetik yang ada pada pada ibubapa berkemungkinan diwarisi oleh anak-anak.

4. Jantina

Wanita lebih berpotensi sakit lutut berbanding lelaki. Sakit lutut lebih banyak menyerang wanita disebabkan tulang punggung wanita lebih lebar daripada lelaki. Tulang punggung yang lebar menyebabkan lebih tekanan pada otot peha bahagian dalam. Tekanan ini akan memberi kesan pada bahagian tempurung lutut dan jika berlaku dalam jangka masa panjang, ia boleh menyebabkan otot-otot di sekitar lutut membengkak.

5. Tekanan terhadap sendi 

Bergantung kepada pekerjaan yang anda lakukan. Sekiranya anda kerap mengangkat beban berat, membuat kerja-kerja berat seperti mengangkat barangan yang berat, duduk terlalu lama, berdiri secara berterusan akan mengakibatkan tekanan pada sendi.

6. Cedera / Trauma

Sering berlaku kepada atlet atau orang aktif bersukan. Selain itu, berpunca daripada berlakunya kemalangan yang pernah terjadi sebelum ini.

7. Penyakit tertentu

Seperti penyakit Rheumatoid Arthritis, penyakit lupus (SLE/Systemic Lupus Erythematosus) dan Tumor atau kanser.


Cara Mengatasi sakit sendi

1. Mengamalkan pemakanan yang sihat seperti perbanyakkan minum susu, amalkan suplemen kalsium untuk tulang serta mengamalkan pengambilan vitamin C setiap hari.

2. Jika mempunyai berat badan berlebihan/obesiti, anda perlu kurangkan berat badan supaya capai berat ideal sebagai langkah pertama mengatasi masalah sakit lutut.

3. Melakukan exercise yang ringan terlebih dahulu sebelum dan selepas bersukan seperti melakukan aktiviti memanaskan badan dan menyejukan badan. Aktiviti ini supaya atlet tidak mengalami kekejangan ketika bersukan.

4. Kurangkan mengangkat beban yang berat, kurangkan aktiviti lasak boleh membantu menguatkan tulang dan sendi. 

Dalam produk Shaklee terdapat suplemen khas untuk sakit sendi dan tulang.

1. Vivix


Minuman tinggi antioksida yang bertindak menyokong kesihatan sendi termasuk anti-radang. Vivix juga membantu menurunkan berat badan sebagai satu langkah mencegah sakit sendi. 

2. Advance Joint Health Tablet



Dirumus secara saintifik lengkap dengan Zinc, Kuprum, Manganese dan Vitamin C untuk meningkatkan fleksibiliti, meningkatkan fungsi sendi dan menyokong kesihatan sendi untuk jangkamasa panjang. 

3. Omega Guard

Bukan dari hati minyak ikan. Ianya 3 kali lebih tumpat dari hati minyak ikan. Diejstrak dari ikan laut air sejuk diperairan Jepun. Membantu memelihara fungsi sendi (arthritis) yang mencegah kemusnahan enzim yang membentuk tisu rawan, mencegah arthritis, gout secara berkesan. 


4. Ostematrix

Diperbuat daripada mineral semulajadi dan garam mineral laut mati mengandungi kalsium, magnesium, fosforus, Vitamin D, Zinc, Kuprum dan boron untuk meningkatkan ketumpatan tulang, menghalang osteoporosis, merawat tulang retak dan tulang rapuh.

Testimoni penyakit sendi, lutut dan tumit Shaklee

1. Vivix


Penangan Vivix sakit sendi dan lutut semakin pulih sampai doktor pun terkejut. 


2. Advance Joint Health Tablet


Sakit sendi selama 20 tahun beransur hilang dengan AJHT


3. Omega Guard

Sakit tumit berkurang selepas amalkan Omega Guard. 


4. Ostematrix


Sebelum ni beliau tidak boleh bangun kerana sakit lutut dan sendi. Sekarang dah boleh bangun berjalan selepas amalkan Ostematrix. 


Sakit lutut dan sendi bukanlah penyakit yang serius, Namun jika tidak dicegah dan dirawat akan menyebabkan kelumpuhan sehingga tidak mampu berdiri.


Bagaimana cara untuk membeli vitamin sakit sendi dan lutut?

Hubungi saya Pengedar Sah Shaklee (1078101) di :

Whatsapp/sms : Syafia 012 5752865
Facebook : Syafia Mazlan
Instagram : Vitaminshopby_syafia


Pengedar Shaklee kawasan Nilai Negeri Sembilan, Slim River dan Tg Malim Perak.

Pengeposan seluruh Malaysia, Sabah dan Sarawak.


Setiap penyakit ada penawarnya. Tidak salah kita berusaha ikhtiar untuk sihat dan sembuh daripada segala penyakit agar dapat menempuh hidup dengan penuh kesyukuran.

No comments:

Post a Comment

Cyst semakin mengecil dengan Vivix.

Tengahhari tadi scan cyst, cuak takut jadi makin teruk. Semalam tak boleh tidur pikir nak scan ni. Alhamdulillah cyst dah makin kecut dari 3...