Monday, March 20, 2017

Petua yang boleh diamalkan untuk anak kecil


Assalammualaikum semua.

Ok,arini nak share petua tradisional untuk anak-anak kecil yang sya pernah buat untuk anak sya iaitu Zahra πŸ‘Ά

1. Sendu bayi πŸ˜₯

πŸ“ Mesti pernah dengar kan, bila baby sendu basahkan kertas kecik letak atas dahi. Tak tahu lah kenapa..tp memang betul la. Terus hilang sendu tu.

2. Kembung perut bayi πŸ˜“

πŸ‡Selain tuam, sapu minyak telon dari tapak kaki, lutut dan belakang lutut, perut dan belakang badan. Kalau bayi banyak kentut tu..kira ok la. InsyaAllah tak kembung perut.

3. Jaundise/kuning bayi πŸ˜‡

πŸ€ Yang ni sya tak pernah alami sebab alhamdulillah Zahra tak kena kuning lepas lahir. Salah satu petuanya si ibu minum susu kambing dan menyusukan anak sekerap mungkin untuk turunkan jaundise bayi dengan cepat. Selain itu mandikan bayi dengan daun kucai.

4. Anak demam panas πŸ€’

πŸ‹Sya selalu lap-lap badan zahra dengan rendaman air lemon. Badan anak pon wangi je. Selain itu, lumurkan anak dengan air asam jawa dan bunga raya untuk redakan suhu panas.

5. Anak batuk dan selsema 😀

🍊 Sya calit hidung zahra dengan kunyit hidup. Apabila batuk, bakar bawang putih dan gaul dengan minyak zaitun. Sapu pada tapak kaki dan dada.

Untuk menguatkan imun zahra, sya bagi zahra minum mealshake yang dibancuh dengan susu dia. Selain tu, sya bagi vitalea for children. ''Shedaapp" kata zahra hehe 😎

Petua orang dulu-dulu memang tak lapuk dihujan, tak lekang dek panas. Samada kita percaya atau tidak terpulang kepada persepsi masing-masing. Yang baik kita ikut, yang pelik dan bertentangan dengan agama jangan diikut.

Oh ya, kalau mommy diluar sana nak belikan suplemen terbaik untuk si manja anda..boleh hubungi sya ye.

Sya pengedar sah Shaklee (1078101)  kawasan Nilai Negeri Sembilan, Slim River dan Tg Malim perak. 

Untuk belian dan konsultasi hubungi Syafia 012-5752865. Sya akan guide anda cara makan yang betul. 



No comments:

Post a Comment

Cyst semakin mengecil dengan Vivix.

Tengahhari tadi scan cyst, cuak takut jadi makin teruk. Semalam tak boleh tidur pikir nak scan ni. Alhamdulillah cyst dah makin kecut dari 3...