Wednesday, March 29, 2017

Gejala dan kaedah rawatan kanser ovari





Gejala dan kaedah rawatan kanser ovari.

Kanser ovari merupakan kanser yang timbul daripada ovari iaitu organ yang menghasilkan benih dan hormon wanita. Ia biasanya berlaku di kalangan wanita berusia 40-an ke atas dan memuncak di kalangan umur 55 ke 60 tahun tetapi ia juga boleh berlaku di kalangan wanita berumur kurang atau lebih 20 tahun.

Kebanyakan kanser ovari merupakan kanser yang timbul daripada permukaan ovari (epithelial cancer) dan sebahagian kecil berasal daripada sel-sel benih telur (germ cell cancer). Kanser ovari lambat dapat dikesan kerana kedudukan organ itu yang letaknya jauh di dalam pelvis berbanding pangkal rahim (serviks) dan juga endometrium (dinding rahim). Ini menjadikan proses saringan (screening) tidak dapat dilakukan.

Kanser ovari cenderung berlaku kepada wanita yang mempunyai ibu atau adik-beradik yang menghidapi kanser tersebut. Ia juga cenderung berlaku di kalangan wanita yang mencapai akil baligh awal dan lewat menopos serta wanita yang tidak pernah hamil (ovari direhatkan semasa kehamilan). Selain daripada itu wanita yang hamil pada usia lewat serta wanita yang mempunyai kumpulan darah ‘A’ juga dikaitkan dengan kanser ovari.


Diagnosis
Diagnosis dibuat dengan membuat pemeriksaan pesakit serta beberapa ujian yang mudah.

1. Secara klinikal pemeriksaan pesakit akan memberi tumpaan terhadap ketumbuhan yang keras di dalam pelvis atau kadang-kadang ketumbuhan berupa sista (cyst) air atau campuran cecair dan ketumbuhan yang keras.

2. Secara radiologikal selalunya menggunakan ultrasound. Saiz ketumbuhan ciri-ciri tertentu dapat membantu doktor untuk mengenalpasti adakah ketumbuhan itu normal atau tidak.

3. Secara ujian makmal ujian tumor antigen CA125 boleh dijalankan. Ianya merupakan sejenis protin yang dihasilkan oleh kanser ovari. Malangnya protein CA125 ini juga dihasilkan juga oleh keadaan lain seperti endometriosis, fibroid serta keadaan radang pada dinding peritoneum. Bezanya adalah pada keadaan kanser ovari bacaannya selalu sangat tinggi kadang-kadang menghampiri atau jauh melebihi 1000 iu.

4. Secara pembedahan merupakan kaedah yang paling tepat untuk membuat diagnosis kanser ovari. Ianya hanya akan dilakukan setelah ujian-ujian di atas dilakukan serta pesakit sudah dipastikan dalam keadaan optimum untuk menjalani pembedahan. Tahap penyakit akan dibuat semasa pembedahan serta ketumbuhan akan dibuang sebanyak yang mungkin.
 
Cara Kanser Ovari Merebak

Kanser ovari boleh merebak keseluruh ruang peritoneum (ruang antara pelvis ke dasar paru-paru). Ianya merebak mengikut aliran cecair peritoneum. Perebakan juga selalu berlaku mengikut sesalur limfa.

Kira-kira 60 ke 70 peratus kanser tahap III akan mempunyai perebakan hingga ke kelenjar pelvis dan para-aortik. Perebakan melalui aliran darah adalah sangat jarang. Walau bagaimanapun ianya boleh berlaku pada peringkat lewat, terutamanya setelah pesakit menjalani pelbagai rawatan. Perebakan ini boleh menular ke tulang belakang, otak dan paru-paru.

Kaedah Rawatan Kanser Ovari

Rawatan Pembedahan
Rawatan kanser ovari umumnya memerlukan pembedahan membuang ketumbuhan kanser ovari serta ovari yang sebelah lagi, rahim dan lapisan lemak dalam perut (omenta). Lain-lain organ yang di jangkiti kanser seperti usus akan di bedah jika perlu. Ini diikuti pula dengan rawatan kemoterapi.

Sebaik sahaja diagnosis kanser ovari dibuat, pesakit hendaklah menjalani pembedahan secepat mungkin. Pembedahan adalah langkah yang pertama dan paling penting untuk memastikan (confirm) diagnosis, mengetahui tahap penyakit (staging) serta membuang sebanyak mungkin ketumbuhan yang nampak dengan nyata.

Untuk wanita yang masih remaja atau masih inginkan mendapat anak, jenis pembedahan mungkin berbeza seperti diatas. Rahim dan ovari sebelah yang pecah tersebut mungkin tidak perlu dibuang.


Pembedahan laparotami untuk membuang kanser ovari.


Rawatan Kemoterapi
Setelah selesai menjalani pembedahan, pesakit akan diberikan suntikan ubat kemoterapi. Tujuan ubat ini diberi adalah untuk membunuh sel-sel kanser ovari yang masih tertinggal di dalam tubuh pesakit. Kemoterapi boleh juga diberi sebelum pembedahan. Kemoterapi boleh diberi secara single agen atau secara multi agen (campuran). Campuran agen-agen kemoterapi selalunya di gunakan untuk kes kanser agresif, tahap yang lanjut (advanced), tiada response kepada platinum atau untuk kumpulan kes kanser yang berulang.

Rawatan Radioterapi
Rawatan radioterapi ada digunakan bagi merawat kanser ovari jenis sel-sel germa (germ cell) di peringkat awal. Tetapi ia tidak digunakan dengan meluas dalam kanser ovari yang lain kerana kurang berkesan serta kesan sampingan yang teruk, merosakkan organ-organ penting seperti hati, buah pinggang serta usus kecil dan usus besar.

Pertubuhan Sokongan
Rawatan penyakit kanser selalunya memerlukan kos yang tinggi. Bagi pesakit-pesakit kanser yang memerlukan bantuan biasanya mereka akan dirujuk kepada Majlis Kanser Nasional (MAKNA).

Sokongan keluarga

Sokongan Emosi Selain daripada kesihatan fizikal, kesihatan dari segi psikologi hendaklah juga dititik beratkan. Ahli keluarga serta pasangan masing-masing hendaklah dibawa berbincang tentang kaedah rawatan serta sokongan moral yang perlu diberikan.

Rawatan Alternatif dengan minuman kesihatan yang tinggi antioksida seperti Vivix Shaklee.

Kajian menunjukkan resveratrol dalam Vivix bukan sahaja menghalang kanser, tetapi juga dicadangkan sebagai rawatan tambahan kepada kanser. Ini kerana resveratrol terbukti memperlahankan atau menghentikan tahap tertentu kanser. Vivix juga berfungsi membaikpulih sel-sel dan DNA yang rosak dari akar umbinya. 


Proses kimoterapi berkurang dari 12 kali menjadi 6 kali selepas minum Vivix. 

"Harini mak jumpa pakar. Tahu tak doktor pakar cakap apa? Sekarang mak dah buat kimo 3 kali. Mak hanya perlu lakukan kimoterapi lagi 3 kali saja. Sepatutnya mak perlu lakukan kimo 12 kali. Tapi selepas amalkan Vivix, mak hanya perlu buat kimo 6 kali saja. Mak pun sihat dan cergas. Siap boleh pergi kenduri."



Tak perlu kemoterapi lagi. Cuma perlu buat ct scan setiap 3 bulan selepas amalkan Vivix.

"Alhamdulillah puan. Semalam mak saya periksa doctor, doctor cakap tak perlu kemoterapi lagi. Cuma perlu buat ct scan setiap 3 bulan. Su nak monitor perkembangan sel mak. Su nak pastikan mak konsisten makan Vivix dan Nutriferon Shaklee"


Alhamdulillah..asbab Vivix Allah izinkan mak beliau semakin sihat dan menunjukkan perkembangan positif. 

Berminat dengan Vivix? Saya bantu anda untuk ikhtiar. Hubungi saya di : 

Syafia Mazlan : 012 5752865
Facebook : Syafia Mazlan
Instagram : Vitaminshopby_syafia

Pengedar Shakler (1078101) kawasan Nilai Negeri Sembilan. Slim River dan Tg Malim Perak. 







No comments:

Post a Comment

Cyst semakin mengecil dengan Vivix.

Tengahhari tadi scan cyst, cuak takut jadi makin teruk. Semalam tak boleh tidur pikir nak scan ni. Alhamdulillah cyst dah makin kecut dari 3...