Tuesday, February 21, 2017

Cara menghilangkan sakit epidural


Pengalaman melahirkan anak bagi setiap wanita merupakan pengalaman yang sangat berharga.

Ada wanita yang ditakdirkan mudah dan boleh bersalin secara normal. Ada pula yang ditakdirkan bersalin secara pembedahan.

Sakit bersalin tetap sama. Tetapi ada setengah wanita mengambil suntikan epidural atas kehendak diri sendiri atau ikut nasihat doktor kerana sebab tertentu.

Apakah suntikan epidural?


Suntikan epidural dilakukan dibahagian belakang badan.

Suntikan epidural adalah kaedah yang paling popular untuk mengurangkan kesakitan ketika bersalin.

Suntikan epidural bius tempatan akan melegakan kesakitan di bahagian badan tertentu sahaja.

Epidural menghalang saraf impuls dari segmen tulang belakang yang lebih rendah, ia akan menurunkan deria rasa pada bahagian separuh bawah badan.

Ubat epidural dikelaskan dalam ubat-ubatan yang dikenali sebagai anestetik tempatan, seperti bupivacaine, chloroprocaine, atau lidocaine.

Epidural analgesia adalah satu teknik memasukkan ubat bius yang disuntik melalui tiub (catheter) ke dalam ruang epidural pada tulang belakang.


Suntikan ini biasanya akan menyebabkan hilang deria rasa seperti menjadi kebas dan hilang rasa sakit ketika melahirkan.

Kebaikan epidural : 

1. Tidak memberi kesan mengantuk kepada si ibu.

2. Ubat bius yang berkesan untuk kelahiran secara forceps atau vakkum, jahitan episiotomi dan menjalani pembedahan caesarean.

3. Kurang risiko bayi lemas kerana epidural menyebabkan salur darah berkembang, melancarkan perjalanan darah kepada bayi.

4. Ubat tahan sakit paling selamat dan sangat diperlukan untuk ibu yang mempunyai masalah kesihatan seperti sakit jantung dan tekanan darah tinggi yang tidak boleh menerima stress.
Walaupun suntikan ini selamat dan berkesan, namun terdapat kesan jangka panjang yang akan dialami.

Keburukan epidural :

1. Hypotension
- Tekanan darah systolic kurang 100 mm hg

2. Urinary retention
- Sukar buang air kecil

3. Sakit kepala
- Sakit kepala yang teruk yang disebabkan oleh kebocoran cecair tulang belakang.

4. Sakit pinggang, sakit belakang badan, loya dan badan mengigil.
- Kadangkala kesakitan ini hanya sementara atau kekal seumur hidup.

Kesakitan akibat epidural boleh diatasi dengan mengambil ubat penahan sakit. Tetapi ianya tidak digalakkan kerana ubat penahan sakit hanya berupaya menghilangkan kesakitan sementara sahaja dan akan memberi kesan yang tidak elok keatas buah pinggang jika diambil dalam tempoh yang lama.

Suplemen seperti Ostematrik dan Vivix Shaklee boleh membantu mengurangkan kesan seperti sakit belakang badan akibat epidural.

Testimoni Ostematrik

"Aku rasa Ostematrik tu ok sekali. Dulu kalau bangun tidur mesti sakit belakang. Sekarang ni dah ok"


Ostematrik membantu mengurangkan sakit belakang kerana Ostematrik mengandungi kalsium, magnesium, Vitamin D, zinc dan fosforus untuk menguatkan sendi dan tulang.

Testimoni Vivix :

"Wana amik Vivix sebab nak hilangkan sakit pinggang akibat epidural. Selepas 3 hari terasa lenguh-lenguh ditempat sakit beransur hilang. Sekarang, boleh basuh baju dan buat kerja dengan cergas"


Vivix untuk mengurangkan sakit akibat epidural

Testimoni Vivix :

"Harini Kakju cuba buat kerja, menyapu, mengemas bilik..alhamdulillah dah tak terasa sakit pinggang dan sakit belakang selepas minum Vivix"


Sakit belakang hilang dengan Vivix

Untuk belian dan konsultasi hubungi : 

Syafia | 012 5752865


https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=890b79afd491c5448a12afa41458c240


Setiap penyakit ada penawarnya. Tidak salah kita berusaha untuk sihat dan sembuh daripada segala penyakit agar dapat menempuh hidup dengan penuh kesyukuran.


Disclaimer : KKM tidak pernah endorse dan approve Vivix untuk digunakan dimana-mana hospital atau klinik. Vivix adalah vitamin yang menyihatkan, bukan ubat untuk merawat.






No comments:

Post a Comment

Cyst semakin mengecil dengan Vivix.

Tengahhari tadi scan cyst, cuak takut jadi makin teruk. Semalam tak boleh tidur pikir nak scan ni. Alhamdulillah cyst dah makin kecut dari 3...